Sydney!

Yees, vi e har! O det kanns faktiskt sjuukt bra maste jag saga! Detta trodde vi inte nar vi for tva dagar sen lag dackade som tva pundare med heroninabstinens med vark i hela kroppen o inte ens orkade prata med varandra. :)

Landade i Sydney vid 14.00 tiden ialla fall, tog en minibuss till vart hostel dar Annica va snaabb med att mota upp oss! Saa kul! :) Sa idag har vi mest spenderat dagen med att ga runt o kolla in det man ska kolla in nar man kommer hit ;) Operahuset, bron lalala! Vatt rikgit turister o bad folk som gick forbi att ta fina bilder pa oss, till dig carin :D

Vart hostel e okej, kunde vatt battre. Jag e bara sa glad att det e fritt internet har, o det gar hyffsat fort ocksa till o med!!
Imorgonbitti ska vi mopta upp Annica for att ta oss en runda pa beeachen har! fint,..sa mycket behagligare varme har an i thailand, fran 36-26 gor ratt stor skillnad. man kan andas!
Figge har redan gatt o lagt sig. Vi delar rum med fyra andra.. Dom har aldirg vairt dar nar vi vatt dar sa ska bli spannande o se snart vem man ska sova ihop med inatt!

Pa onsdag e det planerat att vi ska mota upp vart andra svenska resesallskap, kommer bli sjuuk kul :)

// M

Livstecken

Ok, jag lever, vi lever!
Men det har varit nagra harda senaste dygn....
Aterkommer med treekingen senare nar skrivs lusta finns.

Vi var ju pa treeking sonm sagt, manga fina minnen men en hel del man inte glommer i forsta taget och som jag inte vill min varsta ovan ens ska behova utsattas for.

Iallafall efter detta tog vi nattbuss fran Chaing Mai till Bangkok, en resa pa 9 timmar. Jag kannde att jag madde lite havkass men trodde de skulle ge sig, tji fick jag... Det skull visa sig bli min varsta bussresa nagonsin.

I nio timmar kom det fran bada andar om man sager sa, varst var innehallet fran de orala hallet som inneholl blod och annat smatt o gott...
Blev helt knockad och lag utanfor toaletten mellan gangerna, orkade int ta mig upp till mitt sate igen. Val framme i bangkok ur bussen men kunde inte ga en meter innan jag holl pa att sacka ihop igen, efter spyor av blod tog jag beslutet att tillkalla polisen som fixa en taxi till narmsta sjukhus.

Inlagd pa sjukhus, drop, och grejjer o forhord manga ggr om borja man aterhamta sig efter nagra timmar. De ville dock halla mig lit till da de funnit nagon slags bakterie i mig pa blodproven de tatt. Vad sker da, jo da insjuknar Malin ocksa, mitt framfor nasan pa doktorn som ocksa fick ta hand om henne. Dock i lite mildare grad och nagra spyor behovde vi har aldrig se.

Nu ar vi ialafall fullproppadade av medeciner o pa battringsvagen, gardagen dock fick vi spedera hela dagen pa hotellrummet, enda rorelsen vi lyckades med var att ta oss ned for trappan och kopa varsin yogurt och lite vatten.

Nu ikvall har vi dock lyckats ga ut och ata lite middag och ta en runda pa gatan har nedanfor, imorrn hoppas vi va helt ft for fight for shopping och avresa mot aussieland!

//F

LOPPAN!

Jepp, nu e det nog sahar, jag har drabbat av nagot hemskt! Forst trodde jag det var vanliga myggbett, tyckte det var lite markligt att det kom fler o fler hela tiden hur mycket myggmedel jag an satte pa mig! Dessa sma stick kliar i alla fall natt fruuktansvaaart!!! Dom har bombaderat mina ben helt total (vilket brukar va det enda stalla mygg gillar pa mig i vanliga fall) men aven lite stick har o var pa resten av kroppen! Som tur e har jag inte ett enda stick i ansiktet!
Det som skiljer sig fran myggbett e att dom e lite mindre. I alla fall messa figge Carin for en stund sen o sa dett det kunde va loppor! Jag tror jag door! Sa hadan efter blir jag nu kallad Loppan av figge. Han vagar knappt inte ga i narheten av mig. Konstigt om nu bara jag skulle fa det. Vi har ju sovit i samma sang i 27 dagar o borde fa ungefar desamma da kan man ju tycka!!! men meen. Jag trycker i mig allergitabletter o smorjer med alo vera sa far vi se vart det ledar. Om man itne blir sjukt av det sa ska det itne finnas sa mycket man kan gora utan det ska forsvinna av sig sjalv! vanta o se, o imorgon bar det av pa trecking, o det lar det val inte bli battre av! Sova i djungelen med alla andra djur! Hur ska detta ga :)

For nan dag sen nar jag stod i hyddan pa koh lanta o skulle duscha ser jag natt som ror sig bakom mig i spegel lite snabbt. Helt forskrackt blir jag eftersom jag trodde jag va sjalv i badrummet o det jag ser e en man i speedos. VAAD gor han har tankte jag! Figge ager inga speedos!! Kollar ut ur duschen o ser da figge som hittat min val andvanda bikini som jag precis slangt i papperkorgen for den va helt tunnsliten o genomskilning. Kul tankte han o drog den pa sig! Hahah, knappa manniksa! Forstor inte vad det e med killar, dom har nan dragning att nangang kla ut sig till tjejer. Har nog aldirg vatt pa en maskerad dar det inte funnits nagon kille som klatt ut sig till tjej! markligt markligt :)

Nu bar det av pa annu en nattmarknad! Sa sjukt mysigt, jag alskar det!

PUSS //M

Koh Lanta

Vi spendera knappt tva dagar pa Koh Lanta och nu ar vi pa vag vidare, sitter nu narmare bestammt pa flygplatsen i Krabi. Snabba ryck nu!

Kande att vi blev lite rastlosa pa Koh Jum och tankte att vi lika bra kunde fara in om Koh Lanta for att se om det var sa svenskt som folk talat om. Har finns ju tydligen till och med tva svenska skolor och stallet ryktas ha en valdigt fin strand dar 95% ska vara svenskar, vilken turist attraktion tankte vi!

Vart betyg pa stallet da?

Nja, finanskrisen visar sig oppet aven har. Det ar hogsasong men pa Koh Lantas breda strand ar det relativt ode. Visst, den enda gangen jag inte hor svenska pa stranden ar nar det kommer forbi en forsaljare men stallet andas forvanansvart mycket lugn.
Var bambuhydda anda nere vid stranden gor ju inte att vi tycker mindre om stallet heller.

Men nu racker det med svenskt talandet for ett tag. Flyget till Chaing Mai gar om ett par timmar och efter nagon mellan landning ar vi framme framat kvallen. Imorgon kor vi forhoppningsvis igang med trekkingen i djungeln, ska bli spannande. Kan handa att det blir nagra dagars franvaro har ifran da.

Forresten, Malin gick till frisoren igar.... gissa vad hon bad om efeter klippningen....
-Ehm, kan jag kanske fa mitt har plattat ?
& skoja om hon var nojd efterat, tyckte hon kande sig finare an pa flera veckor..... Enligt mig ar dock plattangen overskattad, gar liak bra med kryll!

Pa aterseende!

//M&F by F
(Malin har fatt skrivkramp eller nagot)

Bjuder pa lite bilder...

Var batman-bungalow, ni ser hur skeptisk hon ser ut.

Tillagnar denna bild vara forre detta resekamrater. En Changrabbat, maste vara basta godningen nansin?

Var senaste bambu-hydda.

Ko till ons enda matstalle.

Koh Jum

Var forhoppning var att vi var pa vag till en paradis o, en o som enligt nagra backpackers vi traffat pa vagen fortfarande skulle vara tamligen orord.
Mysiga sma bungalows precis nere vid stranden & km langa strander med bara nagra fatal gaster, var lovord vi fatt.

Sa vad fick vi?

Jo precis som ovan sager men med lite extra "kryddor" som iallafall Malin inte raknat med.

Borjade med en nagot annorlunda taxifard dar en liten bat kom och hamta upp de som skulle till on vid farjan mitt ute pa sjon. By the way, vi traffa ett helskont svenskt par pa farjan som skulle gora i stort sett samma tripp som oss jorden runt och som vi nu spenderat nagra fa dagar med pa Koh Jum.

Iallafall, stranden ar underbar, bara nagra enstaka sjalar & pa var bungalow anlaggning som innehaller ett 20 tal bungalows finns dessutom ett par sporadiskt uthangda hangmattor nere vid stranden mellan palmerna. Precis som jag vill ha det!

Nu till de dar sk "kryddorna" som vi nu ocksa vet om denna o.

* Nar vi entrar var bungalow hanger det en stor fladdermus i taket. Efter nagra om och men fick vi denna utjagad och Malin kunde aterga till sitt lugn.

* Nere bakom receptionen bor det ett antal varaner, naramare bestammt sex stycken, 2-3 meter langa!

* Har finns ett antal skorpioner som vara grannar far standig pahalsning av.

* "Stan" som innehaller ett fatal resauranger, 1,5 internet cafe & tva turistinformationer ligger en kvarts promenad bort OCH enda vagen dit ar en smal stig utan lampor genom skogen/djungeln.
(Sa hem fran stan kvallstid fick det bli mopedtaxi, moppe med sidovagn narmare bestammt. Synd vi inte tog bild for detta kan ha varit tidernas coolaste taxi chaffis iford panlampa som tog oss hem i morkret pa denna stig som stundtals knappt existera.)

* Kl 22.30 slocknar hela on, jo det ar sant! For da stanger tydligen ons overhuvud av generatorn som forser hela on med el. Sedan satts den inte pa igen forrans kl 18 dagen darpa.

Ikvall har vi allafall haft en riktigt skon kvall under stjarnorna tillsammans med Magnus & Alyne, forst restaurang besok och sedan en helt ode reagge bar, bara vi och tre thai snubbar som agde stallet. Underbart!

Sa detta lilla inlagg snickrar jag nu ihop under myggnatet i var batman-bungalow med min infor resan nyinkopta minimaglite ficklampa & Malin ligger brevid helt okontaktbar & laser sin bok.

Nasta anhalt pa resan blir Koh Lanta...

Livet leker!

// M&F by F

Fina man ;)

Var bara tvungen :) Fick egentligen icke lagga ut denna pooosing bild, men dom e ganska fina anda :P

Sebbe, figge, gurra o maaardin!

Detta kan faktiskt va den basta dagen pa laange, inte for att det bruakr va natt storra fel pa att vara har men idag har vairt sa harligt!
Borjade med att vi kom upp i tid i morse, for en gang skull! Sa vid elva tiden satt vi i baten pa vag ut till en av oarna som ligger runt om har. Sebbe o gurra som varit har innan sa att nar dom va har va det vita helt odestrander. Tyvarr va det natt ar sen o ganska manga fler turister hade fatt reda pa dessa "odestrander" sa vi va itne sjalv dar idag. Men det gjorde mig ingeting. Det va anda dom finaste stranderna jag nagonsin sett :) Vi hade var egen bat o en liten thaikille som vi hyrde for hela dagen! perfekt!

Sedan forsatte dagen/kvallen med annu en upplevelse. haha. Buffe!! Vi har precis kakat sa vi haller pa o spricka. O da har vi anda suttit pa resturangen i nagra timmar! Hade med oss en kortlek o korde lite plump mellan middagen o efterratterna sa maten skulle sjunka :P Sa har matt har i alla fall inte jag varit sne jag kom till Thailand! Nu behover vi inte ata pa minst en vecka! Men det va gott i alal fall, sjukt gott! haha.

Sista kvallen med martin, sebbe o gurra! Killarna "firar" med ol. Jag ska val ga o sla mig ner hos dom nu!

Skoot om er! //M

Fiint, vi gillar maat :P

Paradiset

Vi har nu overgett Koh Phiphi och styrt skutan mot Ao Nang.
Forst korde vi daremot en heldag med oluff pa schemat. Blev mycket snorkling, klippklattrande & hoppande, pahalsning pa nagon apstrand, laguner hit & fina strander dit.

Under forsta snorklingen fick vi for forsta gangen bekanta oss med hajarna har, var guide pastod sig ha sett en sedan var plotsligt jag o Martin mer eller mindre omringade av en, tva, tre, fyra, fem hajar pa 1,5 - 2 meter langa. Sjuk kansla!
(Malin befann sig da sjalvklart ombord pa baten)

Jag delar med mig av dagen i lite bilder.

For ovrigt sa stannar vi har i Ao Nang nu tills gruppen splittras, dvs ett par dagar till. Martin aker da till Phuket for att mota upp sin syster, Gurra & Sebbe till Bangkok for avresa mot Sydney och jag & Maula aker vidare norrut till Chang Mai for nya upplevelser.
Blir forhoppningsvis bland annat tre dagars trekking i djungeln bland massvis med mygg, ormar & inte minst mina nara relaterade slaktingar apor, nu ska vi daremot bara steka och njuta av sista tiden har med sol och bad. Oluff imorrn igen.

Igar bodde vi forresten riktigt fint, men som man brukar saga, underbart ar kort och idag flyttade vi vidare till nagon budget variant igen. Malin njot i fulla drag och somnade nojt in i den skonaste sangen pa lange.

Horde om sno & minus grader hemma.... tungt  : )

Soliga & 30 gradiga halsningar fran Thailand // F

Koh Phi Phi!

Hade varkldens harligaste batresa hit har. Va forsta man ombord pa baten sa dom 2 timmarna ut till Phi Phi lag vi uppe pa dack o steckte :) Jag alskar mina atsjuketabletter, kanner iinget alls, blir bara sa fruktansfart troottt! men battre det!

Traffade Martin, hans syrra o hennes pojkvan har ocksa. Blev en hard utgang igarkvall, i alla fall for vissa :)

Blir inte mycekt skrivit idag, far noja er med lite bilder! Nu ska jag o figoo ga o fa lite massage e det tankt! Har inte fatt det en enda gang faktiskt, o nu har vi varit i Thailand i 17 DAGAR! Pa tiden :)

Tanker pa er dar hemma, horde natt om snokaos, uusch!!
/M

Haj poo er!

Skulle bara beratta att jag e pa benen igeen :) Forstar att ni varit heemskt oroliga for min halsa men nu e jag pa battrningvag. Har under tva dagar drabbats av nan form av matforgiftning/magsjuka/kraksjuka med ALLT vad det innebar!!
Jag som varti helt hundra pa att jag minsann inte skulle bli sjuk har! Har vatt noga med att sprita mig om fingrarna, inte bita pa naglarna o allt man kan tanka sig. Jag bortsa till o med tanderna i kopvatten medans killarna skoljer i kranen! Men men, sa e det! :) Va val min tur!

Som sagt, vi e trotta pa Phuket efter snart tre natter har. Imorgon aker vi vidare till Phi phi oarna, ska bli underbart! Ode vita strander tanker jag mig det :)

Laggdax snart, blir hamtade 9 imorgobitti. Nu lamnar vi ocksa Pc o coffe har som bara har tva dagar kvar i Thailaand.

//M

Phuket - pa vilken kanaraieo befinner vi oss?

Gullberg som ater igen far star for publicerandet da andra ligger nedbaddade....

Efter en tre timmar langre resa an vad som sades, vantan  mitt i natten i Surathani, varldens oskonaste minibuss utan nackstod samt ett antala forsok att blasa oss och fa oss att betala ytterliggare pengar for resan sa kom vi fram till phuket och stadsdelen patong.
Vi var da rejalt irriterade over dessa "ris" standiga forsok till blasningar och forsok till att suga pengar ur en, men men sov baten var riktigt skon iallafall, dock aningen kylig.

Phuket som stad da?
Ja, jag skulle aldrig rekomendera nagon att aka hit om de vill se den skona delen av thailand for det har e precis vad rubriken sager, en kopia pa vilken javla kanarieo som hest.
18.000 parasoller pa stranden, dubbel uppsjo solstolar och vansinnigt mycket dyrare priser for i princip allting an i ovriga stallen vi besokt.
Varst av allt, horor precis overallt!

PC gilla iallafall Patongs bananaschakes!

Efter sol och bad korde vi lite utgang, formodligen den storsta bargata jag/vi nagonsin sett , men inte en enda klubb dar det inte kryllar superlattkladda thai damer, fula gubbar och ping pong shower.

Vi man blev acklade och Malin kokade, hamna nastan i brak med en inkastare (da hon trottna pa hans forsok att for 4e gangen marknadsfora sin pingpong show) skickade ivag honom med en sallan skadad knuff fran den kvinnans navar ;) Jag blev impad, Yeah!

Nej phuket har verkligen inte fallit oss i smaken och tanken var att vi skulle lamna imorse.
Nu har daremot min kara Maula kapitulerat och lag igar som ett streck mellan sang & toalett.
Inga krafter kvar trots mina tablett kurer, inkop av ris, isglass ganger 2, annanas & clementin sa verkar inget hjalpa.

Idag ar hon trots allt lite battre, hoppas hon snart e fit for fight, nu har jag tankt fa med henne pa restaurang iallafall sa hon far lite ny energi!

Sebbe ar forresten ocksa dalig och har riktigt ont i orat, pigga rumskamrater man har.

Baten till Phiphi Islands skot vi pa en dag och tar imorgon istallet.

//Uber varma halsningar fran ett fula gubbar fyllt phuket!

Malin hitta forresten en nya lekkamrat istallet for Mischa...

Koh Tao in i det sista

Tjena allihopa!

Vill borja med att beratta att Malin inte langre finns med pa resan langre, hon finns numera i kottdisken...

Aah skamt a sido, var kanske lite hart sagt.
Malin lever i hogsta grad och har precis avnjutit en utsokt middag nere pa stranden med levande ljus & ett spegelklart hav framfor sig. Riktigt fina kycklingspett med tillhorande grillade gronsaker, bakad potatis och god sas stod pa menyn, for denna utsokta middag fick vi hosta upp hela 25 kr var, livet e hart!

Igar blev jag, gurra & sebbe fardiga med vart dykatcert, riktigt kul! Gurra daremot slog till pa stort och korde advance kursen nu direkt efter, jag & sebbe valde dock att spendera de pengarna pa annat och bara ta en extra lektion i djupdyk for att bli licenserade att gora dyk pa 30 meters djup, Yeah!

Idag har det varit stek a la grande pa beachen, bara legat och njutit, last lite bok da och da, sipprat lite ur kokos noten eller kopt en ny grillad majskolv, ater igen.... livet ar hart!

Tankte att jag delar med mig av lite bilder fran solnedgangen har ikvall till er dar hemma i kylan.

Imorgon beger vi oss vidare, tar natt baten till fastlandet igen och aker sedan buss mot Phuket. Dar stannar vi i 2 dagar for att avnjuta nagra sista dagar med pc & koffe  innan de snart reser hemmat igen. Da reser vi vidare till Krabi.

// Thailand feb -09 by F.Gullberg

Koh Tao igen!

Tjolla hopp!

Efter en tids franvaro ar man tillbaka bakom spakarna i bloggvarlden. Mycket har hant sedan senast jag gjorde mig hord har och en del har min kara livskamrat malin latit er ta del av, men absolute inte allt och tur ar val det.

Jag ar valdigt tacksam for era kommentarer och mail, de e alltid trevligt med lite "updates" hemmifran!

Nu till vad vi har for oss...

Harom kvallen avnjot vi en riktigt skon, en ganska acklig show med transor som Maula nog bestammt namnt, tankte dela med mig av lite bild bevis fran denna forestallning.

Jag tillagnar Linn denna bild pa hennes kara klasskamrat Max vi traffat pa ett par ganger :)

Dagarna har rullar pa med en taktfast gang, varken for snabbt eller for langsamt, précis som man vill ha det. Likt gunget fran en skon reaggae danga.
Jag alskar det, hade kunnat tanka mig att va ute sa har i evigheter.

Nu ar vi dessutom ett javla kul gang, jag hoppas och tror malin gillar och trivs i det fastan hon e ensam kvinna i sallskapet, hon far va med och hora en hel del i dessa dagar, de e det ju inget snack om!

Daremot kanner jag at hon borjar trottna pa att jag, sebbe & gurra spenderar hela dagarna med dyk & dykstudier, tror hon kommer va den som firar mest & bast imorrn kvall nar vi ar klara med vart dykarcert. Da blir de party!

Som Malin skrev var var vi ju ute pa en battur idag for att vi skulle gora en del dyk.

Riktigt frackt var det! 12 meter ner under havets yta. Alla dess mojliga djur  och alla dess mojliga farger, tror bade jag, sebbe & gurra infunnit oss en ny hobby som vi nog kommer  dela tillsammans i manga ar framover. San harlig kansla att bara simma omkring dar nere pa havets djup.

Veckans citat: -Naaaee, har e fan ett marabou mjolkchocklad!

"Sebbe nar han upptackte ett mjolkchocklad I kylen pa vart hotellrum nar vi nyss flyttat in, grejjen var ju den att Maula lagt in det dar minuter innan."

Vi garva sa vi inte visste var vi skulle ta vagen och sedan konstaterar sebbe:

-Ett tag trodde jag verkligen de visste hur vi ville ha det  :)

Nu blir det snart en lite kvallsmiddags tillsammans med hela ganget sedan blir det lugnt ikvall. Uppstigning halv 6 for mig, gurra & sebbe for morgon dyk pa 18 meter. Ska bli underbart!

Over and out! /Figooo

Ps. Jag delar med mig av en personlig favorit av alla thailands felstavningar.

Koh Tao!

Haj kara lasare ;)
Har itne varit den basta uppdateringen pa nagra dagar men man har faktiskt mer kannt for o ligga pa beachen :)
Nu har vi varit pa Koh tao i nagra dagar o det e bara sa mycket battre an bangkok. Har e allt sa lungt o man har tappat helt vilken dag det e o hur mycket klockan e.

Forsta natten bodde jag o figge o en sketen lite bungalow nere vid havet. Man ska iinte klaga men den var faktiskt rikgit acklig. Nar vi kom hem efter forsta dagen pa starnden hade hela stallet bombaderas av myror. O da menar jag verkligen oooverallt! Fick dit nana liten thaitjej som sanerade hyddan sa efter det va det lite battre.
Men vi va anda ratt snabba med att flytta vidare och vi skulle andra mota upp sebbe, gurra, martin, pc o koffe sa nu bor vi mycket battre! Jag figge o sebbe i ett rum o resten i rummet bredvid. Sebbe kom fram till det innan att det va nog ratt bra anda o bo med en tjej for vart rum lukar sa mycket fraschare an deras av alla mina kramer jag andvander efter duschen haha!

Mmm, detta e da vart forsta boende! Kart litet badrum va?!

Sa dom senaste dagar har det val mest handlat om oldrickande, bollspel o dykning haha, kvinnligt sallskap hade inte vairt heelt fel :P
Vi va ute med bat idag o skulle dyka/snorkla. dar hittade jag faktiskt en tjej som va lika mesigt som jag o som garna ocksa holl sig i narheten av baten, kanon! Figge, sebbe o gurra e nu, efter manga timmars pluggande fardiga med sitt cert,  och har antligen fatt testa pa det i havet idag, kul :) Aven om dom sa det va skit haftigt dar nere angrar jag inte att jag inte gjorde det for sa mycket dom har last, jag fattar ingeting av det! Blir mest lite radd av tanken att om man tex gar upp for fort eller gor natt fel kan lungorna sprangas :/

En kvall va vi o kollade pa nana show dar transor gjorde olika danser, sjukt vackra 'kvinnor', kan inte tanka sig att det var man. Jag tycker det va do underhallande man killarna tyckte mest det var ackligt o koffe vagrade till o med hanga med in! haha. Det roligaste av allt va nar en transa sen drar upp o borjar dansa o pussa pa Max :)

Ikvall blir det en lugn kvall for att ladda for natt Castle party dom ska ha har imorgonkvall!

ehh fooresten vill jag bara informera att plattangen gatt sonder av allt flyttande, o jag har inte ens hunnit andvanda den!! hhaha ATTANS!!! sa nu e man kryllis alll time :)

Onskar alla skulle fa vara har o se sa fiiint har e! Tyvarr mamma funderar jag nog stark pa o flytta hit till nan liten kojja o jobba i en bar pa straden, det hade vatt det baste :)
Nej, jag hade nog faktiskt saknat alla er dar hemma heeelt for mycket!!